Pages

7/25/2019

pentingnya iman!

kemarin aku ada dengar tentang "kekal di neraka", kuliah oleh Ustaz Mohd Lukmanul bin Hj Mokhtar.



kisah tu menceritakan ttg keadaan kita di padang Masyar nanti. Masa tu, Allah swt menzahirkan diriNya (mengikut kesesuaian) , dan masa tu Allah sangat murka pada kita, ya Allah, dengar tu kecut dan takut 😢 .


kemudian itu, Allah panggil para penyembah salib, berhala, matahari dan orang2 yang menduakan Allah Ta'ala. Allah sediakan "tuhan" yang mereka dok2 sembah masa kat dunia dulu, and suruh mereka minta pertolongan pada "tuhan2" mereka. masa tu Allah sgt murka. lepas tu yang tinggal hanya orang2 Muslim.


Hah.. yang muslim jangan dok tenang ja, yang Islam ni pun Allah swt cabar, suruh pergi ikut sembah matahari. Allah provoke kaw2😭😭. siapa yang lemah iman, memang akan ikut lah, sebab dok konfius kan yamg mana 1 Allah.
tapi yang iman nya tetap, mereka akan menjawap pada Allah swt...

"kami tidak akan menyembah Tuhan selain Allah swt"


lepas tu Allah swt pergi... "menghilangkan" diriNya . Ya Allah swt, rasa nak menangis, sebab kat situ kita tahu bahawa Allah swt sememangnya sangat marah.. dan bila part menghilangkan diri tu, rasa macam aku rasa ditinggalkan😢. Tak sanggup!


setelah sekian lama ditinggalkan... Allah swt memunculkan diriNya.. dan menzahirkan zatNya.. (tak pasti berapa kali) . dan kaum muslimin yang di provoke tadi itu ada yang ikut kepada golongan2 penyembah berhala etc... 😭 mereka itu yg tak tetap iman. Ya Allah, takut sangat2.. faham2 lah kalau dah ikut golongan musyrik. tiada maaf bagi mu.


Dan masa tu Allah provoke lagi mcm kt atas. yang tinggal hanya orang2 yang benar iman nya. faham x apa yang aku cuba sampaikan?😩


so kalau yang tak kuat iman dan bingung ketika itu, mereka ikutlah penyembah2 selain Allah swt. hanya yang betul2 beriman shj yang tinggal dan taat pada Allah swt walaupun Allah provoke, cabar dan marah ketika itu. (hope u understand, kalau x, tengok je versi full version kat youtube😅)


ustaz tu kata ,hati2! Penentuan nya, di Padang Mahsyar kelak! Allah! termenung aku masa tu bila ust kata mcm tu.. mengikut kefahaman aku, even kita mati dalam keIslaman pun, belum tentu lagi iman kita terjaga, kat padang Masyar pun , peratus jadi Kafir itu masih ada. Ya Allah, takut sgt2😢😭

bagi aku, ini mengikut ilmu yang aku tahu lah, korang jgn ikut bulat2 pulak, ini just my opinion...

untuk jadi kafir tu ada 4 cara..


1. Murtad dgn rela hati
2. Fitnah Dajjal
3. Sakaratul Maut
4. Padang Masyar


actually ada banyak cara, tapi aku hightligted yang 4 ni jer..
readers, scary tak? 😔


semua 4 cara tu sangat menggerunkan, bagi yang x faham no.3 tu, banyak sudah cerita or artikel yang aku baca , apabila seorang muslim itu menghadapi sakaratul maut, maka iblis/syaitan akan menyamar dalam pelbagai bentuk untuk menyesatkan kita, dia akan memujuk rayu, paling femes modus operandi laknat dia tu dgn membawa air, utk diberi minum pada si nazak, sebab masa tu jantung kita rasa nak terbakar akibat dahaga yang dahsyat😫.

Bahaya kan? 😭


readers, sebab itulah pentingnya iman. sangat2 berharga, lebih mahal dari seisi dunia ini. aku katalah, tapi memang benar. perkara yang paling aku takut dalam dunia ini, adalah menjadi kafir. Ya Allah , tak sanggup aku! serius tak sanggup, hidup dan matiku hanya untuk Allah, dunia akhiratku hanya untuk Allah. 😭


sebab itu, kena hati2... jangan ingat kita dah beriman, kita dah rasa diri kita konfem ahli syurga, menganggap diri kita lebih baik dari orang lain.. sebab Allah, Dzatt yang membolak balik kan hati hamba2 Nya boleh berkehendaki siapa sahaja yang Dia nak beri petunjuk, dan sesiapa sahaja boleh Dia sesatkan dgn sekelip mata, meskipun kita nie so called Ahli Ibadah tegar.
sebab itu jaga, hati. jaga iman.


ada doa untuk jaga iman ni, tapi aku still x hafal lagi😅.. sat g la nnt aku update k.

No comments:

Post a Comment