Pages

5/15/2015

Malaysia bersih x?

Sekadar luahan dan juga sedikit imho. No butthurt dan feeling offensive. Chill aahh baru life pun senang. Heu heu heu.

Kadang-kadang I sakit hati. Sakit hati dengan sikap orang kita yang x pentingkan kebersihan alam sekitar. I sakit hati bila ternampak some people yang lepas makan keropok, campak ja semberangan. Lepas minum minuman tin, pijak tin kasi lenyek lepas tuh tendang tin like a pro padahal cm pondan ke semak samun.

Jangankan kanak-kanak, orang dewasa pun ada yang buang sampah merata-rata, xda kesedaran padahal ramai mata memerhati. Tapi, bukan orang tempatan sahaja. Pendatang asing pun ada. Maka mereka la 'raja' bab kotor mengotor. Pernah dengar bandar BDC di Sandakan?? Keluarga belah Da(bapa) saya pernah tinggal disitu, kawasannya berada dipinggir laut.

Perumahan khas di tepi laut. Tiada tanah rata, sebab bawah kolong rumah ada air. Tapi sayang, kawasan-kawasan disitu sangat kotor, segala sampah berapungan dipermukaan air, paling teruk ada imej 'poop' yang macam hell. Dan yang paling menyakiti saya, penduduk2 disitu majoriti terdiri daripada pendatang asing. BUKAN BANGSA TEMPATAN. I bagi you clue,

Penduduk tempatan = 5%
Pendatang asing = 95%

Begitulah situasinya. Mereka layan alam sekitar disitu sangat teruk. Y'know, istilah "tandas layang"? No flush k! Ada certain rumah saja yang pasang flush tapi installment memang mahal. It's ok xda lah orang lain boleh poopie terapung2 nanti.

So saya tanya, Malaysia bersih or tidak? Saya tahu, banyak tempat bersih di Malaysia nih, tapi saya x maksudkan dari segi alam sekitar sahaja, what about "race"? Saya maksudkan juga

Bumiputera = 50%
PTI = 50%


Seri!

1 comment:

  1. bersih? no no no...pengotor dan pemalas....di perumahan ni ada tog sampah besar...tapi tangan mcm ada rantai besi..di letak nya bungkusan sampah tu kat luar...kekadang campak dari jauh x masuk tong terus berkecai...bau..usah cakap argghh.....sedih ngan sikap rakyat msia yg mcm tu

    ReplyDelete