Pages

5/17/2015

Can't even english

Ini bukanlah suatu yang baru. Dah lama pun. Bila saya taip sesuatu in English, saya x pasti samada ayat saya betul or tidak. Dalam hati I juz kata "ughh lantak la". Terus post!

So kalau orang yang perasan my english is poor, mereka replied my post@comment kata "ha ha english can't even."  Sebenarnya saya x kisah pun kalau orang nak kutuk my english, sebab semasa saya taip ayat English, hanya separuh level konfiden yang ada dalam diri saya. Correct or wrong, berserah sajalah, janji orang boleh fahami. Heu heu heu.



Kenapa saya "english can't even"?  Hmm.. melihat surrounding saya sendiri, tidak semua orang boleh bertutur dalam bahasa English, iaitu bahasa Penjajah. Bukanlah saya nak kata people surrounding me bukan orang yang berpelajaran, tapi rata-ratanya tak tahu English. Penekanan pada bahasa BI sangat kurang. Macam kalau saya start bercakap dalam BI pun orang disekeliling dah mula buat bibir sinis, cakap saya gedik , show off dan mengada-ngada. Cakap yang saya mengagungkan bahasa penjajah. *rolling eyes*

So, dalam dunia maya ni, ramai saya jumpa rakan2 yang pandai cakap/taip english dengan betul. Serious suka sangat baca. Kekadang I jealous kenapa terror sangat cakap Bi nih. Kagum betul. That's why lah I teringin juga bercakap dalam bahasa BI. Biasa-biasakan diri. Kalian tahu jugakan, tiada masalah untuk kita berkomunikasi pada strangers jika kita pandai BI. Berkomunikasilah tanpa batasan. ughh bestnya!!!!

Apa yang saya dapati, my english bukanlah teruk sangat, xdalah sampai x boleh difahami langsung. Level dia kira boleh cari makan(praised myself). Dan yang paling penting, jika hendak menegur, tegurlah dengan berhemah, kata pandai BI so ertinya tahulah bagaimana menegur dengan betulkan?!

P/S: Kekadang orang yang bukan bangsa Inggeris nih yang briya-iya kondem BI saya. Berbeza dengan yang pure Caucasian, mereka bagi tunjuk ajar kalau BI saya sudah mula kelaut. Tapi it's still my fault sebab saya memang seorang yang lambat tangkap sesuatu perkara T_T

Apa-apa pun, I'm still and always learning BI bcoz I'm not english (ha ha ha)

No comments:

Post a Comment